inloggen-button word-lid-button

 

inloggen-button word-lid-button

word-lid-button

 
 
 
beleid-small

Beleidsplan is alleen voor leden.

 Hiervoor moet  u  inloggen

 

 

Kies hier uw lettergrootte

       

Belangenvereniging Postactieven ABN AMRO

Beleidsplan 2023 – 2024

 

Voorwoord

Belangenvereniging Postactieven ABN AMRO (BP AA) is opgericht met het doel oud-collega’s met elkaar te verbinden, om elkaar te ontmoeten en om de gemeenschappelijke belangen op de aandachtspunten pensioen, zorg, welzijn en bank te behartigen.

In dit beleidsplan geven wij een weergave van onze beleidsvoornemens voor de periode 2023 - 2024. Deze periode zal met name in het teken staan van de voorbereidingen voor de implementatie van het Pensioenakkoord in de pensioenregeling van de bank. Daarnaast willen we de continuïteit van de vereniging en haar financiële gezondheid waarborgen door een toename van het aantal leden.

 

Pensioen Doel en Speerpunten

Zorg Doel en Speerpunten

Welzijn Doel en Speerpunten

Communicatie Doel en Speerpunten

Bank Doel en Speerpunten

Ledenwerving, Ledenbehoud Doel en Speerpunten

Bestuur en Vacatures

 

 

 

 

 

Pensioen

Doel

Ons doel is om op de hoogte te blijven van de voorbereidingen die bank en Pensioenfonds treffen voor de uitwerking van het Pensioenakkoord, om onze standpunten in het pensioendossier kenbaar te maken aan bank en het Pensioenfonds en invloed uit te oefenen o.a. door middel van het hoorrecht.

Speerpunten

  • Wij behartigen in 2023 de pensioenbelangen van onze leden door regelmatig overleg te voeren met de bank en het ABN AMRO Pensioenfonds over de uitwerking van het Pensioenakkoord door de bank en de vakbonden en de concrete gevolgen daarvan voor onze leden. We laten ons in dit traject bijstaan door adviesbureau Montae. Onze voornaamste inzet bij dit alles: koopkracht, eerlijk invaren en heldere communicatie.
  • Twee bestuurders hebben namens de gepensioneerden in het Niet-Uitvoerend Bestuur zitting. Wij blijven met hen in nauw contact om hen kennis te laten maken met onze standpunten en inzichten in het pensioendossier in de ruimste zin van het woord en om verbinding te verzorgen tussen hen en onze achterban. Dat kan door middel van interviews in ons magazine ACTIEF en onze Nieuwsbrieven, door hen uit te nodigen voor bijeenkomsten met leden en door regelmatig met hen in overleg te gaan.
  • In het Verantwoordingsorgaan (VO) zijn vijf leden namens de gepensioneerden gekozen. Bij de uitwerking van het Pensioenakkoord werken wij nauw samen met het VO. Voor de gepensioneerde leden in het VO is de zittingstermijn eenmalig verkort: in 2023 zijn opnieuw verkiezingen voor gepensioneerde leden, zodat werknemersleden en gepensioneerden getrapt gekozen worden. Teneinde de belangen van gepensioneerden binnen het Pensioenfonds te waarborgen onderzoekt de BP AA al in 2022 of zich gekwalificeerde kandidaten voor het VO onder de leden bevinden en ondersteunt ze hun kandidatuur bij de begin 2023 te houden verkiezingen.
  • We continueren het overleg met de voorzitter van het Uitvoerend Bestuur van het Pensioenfonds, zodat wij op de hoogte blijven van wat er binnen dat bestuur speelt en zodat het Uitvoerend Bestuur op de hoogte blijft van onze standpunten op pensioengebied.
  • Op het moment van opstellen van dit plan is de ingangsdatum van de Wet toekomst pensioenen is opgeschoven van 1 januari naar 1 juli 2023. De politiek is aan zet. We volgen alle ontwikkelingen in dit dossier nauwgezet en we houden de leden hiervan op de hoogte via ons magazine ACTIEF, nieuwsbrieven en onze website. Ook de Koepel Gepensioneerden, de ouderenvereniging waarvan wij als BP AA lid zijn, is zeer goed ingevoerd in het pensioendossier. Zij komt op voor de belangen van gepensioneerden en laat zich geregeld van zich horen bij de landelijke politiek en via haar wekelijkse nieuwsbrief.
  • Tenslotte hebben we al in 2022 een beoogd opvolger met gedegen pensioenkennis gevonden voor het BPAA-bestuurslid Pensioen dat in 2023 niet herkiesbaar zal zijn. Dit potentieel bestuurslid draait al vanaf september 2022 mee zodat hij zich goed kan inwerken. Uiteraard vindt zijn formele benoeming pas plaats met instemming van de Algemene Ledenvergadering (ALV). Het pensioendossier is echter te complex om langer te wachten met het vinden van een geschikte kandidaat.

 

Zorg

 Doel

Voor 2023 gelden nog steeds de door de Stichting ABN AMRO ZilverSchild (AA ZS) in 2022 geformuleerde bij zorgverzekering Zilveren Kruis te bereiken doelstellingen:

  1. Efficiency: meer zelfcontrole door patiënten met als doel het artsenbezoek te verminderen;
  2. Vermindering van medicatiegebruik;
  3. Keuzemogelijkheid om tegen extra betaling luxere of andere zorg dan de standaard vergoedingen uit de basisverzekering en Wet Langdurige Zorg te verkrijgen;
  4. Uitbreiding van de Persoonlijke Gezondheidscheck in de Extra Vitaal Polis
  5. Vol inzetten op preventie en lifestyle-verbetering en verduidelijken waarvoor men verzekerd is.

 Speerpunten

  • In het bestuur van AA ZS hebben drie bestuursleden namens de BP AA zitting. BP AA zorgt ingeval van vacatures tijdig voor geschikte kandidaten.
  • Op onze Regiobijeenkomsten geven wij AA ZS de ruimte om presentaties te geven over onderwerpen die voor de zorg relevant zijn.
  • Om de collectieve zorgverzekering aantrekkelijk te houden voor recent gepensioneerden onderzoeken we of en zo ja op welke manier wij daar inhoud aan kunnen geven.
  • In elke uitgave van ons magazine ACTIEF en op onze website besteden we aandacht aan zorgonderwerpen die voor ouderen van belang zijn.

 

  • Zorg is een belangrijk aandachtsgebied van de vereniging en om een goede invulling aan te blijven geven aan dit aandachtsgebied bezien we op welke manier onze samenwerking met AA ZS in de toekomst kunnen concretiseren en zo nodig aanpassen. Samenwerking tussen BPAA en AA ZS staat ook op de agenda van het periodieke overleg tussen BP AA en de bank.

 

 

Welzijn

Doel

Een belangrijke doelstelling van de vereniging is het onderhouden van contacten met oud-collega’s en het bieden van mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Onze 15 Sociëteitsvestigingen spelen daarbij een belangrijke rol. Terugdringen van eenzaamheid en verbinding leggen tussen oud-medewerkers zijn het bestaansrecht van de Sociëteitsvestigingen. Zij onderhouden contacten en communiceren met hun bezoekers die overigens geen lid behoeven te zijn van de BP AA.

Speerpunten

  • Op het moment van opstellen van dit plan zijn bijeenkomsten van de Sociëteitsvestigingen na de impasse als gevolg van de coronacrisis weer opgestart. We hopen dat we kunnen terugkeren naar de ‘normale’ wereld en ondersteunen de vestigingen daarbij.
  • Onze website is er ook voor de Sociëteitsvestigingen en wij geven de vestigingen de mogelijkheid om de programma’s op onze website te publiceren, zodat de bezoekers er kennis van kunnen nemen. De webredactie heeft daartoe een nieuw redactielid aangesteld dat zich speciaal bezighoudt met de verdere ontwikkeling van de pagina’s van de Sociëteitsvestigingen. Doel is meer informatie verstrekken over die vestigingen via de website en om meer eenheid in de vormgeving van de afzonderlijke pagina’s te krijgen. Omdat de Sociëteitsvestigingen toegankelijk zijn voor alle oud-werknemers van de bank en dus ook voor niet-leden van de BP AA, zal de informatie op twee niveaus op onze website komen: algemene informatie over de Stichting Senioren Sociëteit ABN AMRO en de Sociëteitsvestigingen (met weergave van de activiteiten) wordt toegankelijk voor alle bezoekers van de website. Foto’s en verslagen worden om privacy redenen zichtbaar na inloggen en worden derhalve alleen toegankelijk voor leden.
  • Omdat Sociëteitsvestigingen niet altijd de kennis en kunde hebben om de website op een goede manier van informatie te voorzien, onderzoeken we of we leden - die meer kennis van digitale zaken hebben - kunnen enthousiasmeren om de besturen van de Sociëteitsvestigingen te ondersteunen en hun kennis over te dragen aan die besturen.
  • Niet alle ouderen zijn digitaal vaardig. De bankafdeling Dagelijkse Bankzaken is bereid presentaties ‘Senioren en Bankieren’ te geven. We stimuleren de Sociëteitsvestigingen om daar gebruik van te maken.
  • Ook onderzoeken we de mogelijkheid om in samenwerking met SeniorWeb kennis- en vaardigheidstrainingen aan te bieden aan leden die digitaal minder vaardig zijn en hun competenties willen vergroten.
  • We intensiveren de contacten tussen BP AA bestuursleden en bestuursleden van de Sociëteitsvestigingen.

 

 

Communicatie

Doel

Tijdig en begrijpelijk informeren van onze leden over voor de hen relevante items in het kader van de BP AA.

Daarnaast willen we meer jongere leden betrekken bij de communicatie en onze berichtgeving meer afstemmen op de belangstelling van jongere leden.

Speerpunten

  • Onze Nieuwsbrieven behouden de – minimaal – tweewekelijkse frequentie.
  • Via de Sociëteitsvestigingen enthousiasmeren we regionale correspondenten, zodat we meer plaatselijk nieuws kunnen brengen. Contactpersonen van de Sociëteitsvestigingen kunnen leveranciers zijn van content voor de website en nieuwsbrieven.
  • ACTIEF is een magazine voor en door leden; om leden aan het woord te laten, werven we columnisten voor ACTIEF. Dergelijke columns kunnen ook op de website geplaatst worden.
  • Het magazine ACTIEF verschijnt driemaal per jaar met een optie om – bijvoorbeeld als de coronacrisis aanhoudt – een extra editie uit te brengen.
  • We stimuleren leden om ACTIEF digitaal te lezen, maar behouden de papieren versie, omdat leden daaraan hechten.
  • Onze website wordt beheerd door de webredactie onder leiding van het bestuurslid PR & Communicatie. De webredactie zet zich in om de website up to date en eenduidig te houden.
  • Bij de organisatie van Regiobijeenkomsten in 2023 nemen we aan dat deze fysiek te organiseren zijn. Indien dat op enig moment niet mogelijk blijkt als gevolg van Corona of anderszins, organiseren we deze – noodgedwongen - weer digitaal.
  • Leden hebben ons gevaagd of Regiobijeenkomsten hybride georganiseerd kunnen worden: fysiek en digitaal. We hebben dit overwogen, maar omdat de kosten voor hybride bijeenkomsten ruim tweemaal zo hoog zijn, zijn drie bijeenkomsten per jaar dan niet haalbaar en hebben we ervan afgezien. Dit in tegenstelling tot de ALV die - net als in 2022 - hybride blijft.
  • Om meer, bestaande en potentiële, leden in beeld te krijgen wordt gestreefd naar het opzetten van BP AA omgeving op LinkedIn. Daarmee zetten we een nieuwe communicatielijn op.
  • In samenwerking met SeniorWeb kijken we naar mogelijkheden om onze minder digitale leden te helpen en te enthousiasmeren om gebruik te gaan maken van o.a. internet. De eerste contacten daartoe zijn in 2022 al gelegd.
  • In onze communicatie besteden we aandacht aan leden die het financieel zwaar hebben middels informatie over overheidsregelingen, toeslagen en dergelijke.

 

 

Bank

Doel

De komende jaren besteden we meer aandacht aan en investeren we meer tijd in contacten met de diverse geledingen binnen de bank om oplossingen te vinden voor o.a. een adequate klachtenbehandeling door de bank.

Gezien de plannen van de bank (met name het sluiten van kantoren en verdere automatisering van de dienstverlening), wordt de dienstverlening aan senioren prioriteit voor de vereniging.

Speerpunten

  • Bij onze contacten met de bank betrekken we de dienstverlening door de klantenservice van de bank. Als gevolg van het sluiten van kantoren en de steeds verdergaande digitalisering bellen ouderen vaker met de bank en worden daar te woord gestaan door medewerkers van het callcenter waarbij de gesprekken niet in alle gevallen tot een goed einde komen. Wij bespreken deze problemen met de bank en proberen tot een breed seniorenbeleid te komen.
  • We brengen bij ons gemelde klachten en vragen systematisch in beeld bij de bank en gaan daarover in overleg om ze op te laten lossen en waar mogelijk in de toekomst te voorkomen.
  • Wij hopen door de gebruikte systematiek van behandelde klachten uiteindelijk rode draden te vinden om de dienstverlening door de bank verder te optimaliseren, inclusief beter en helder taalgebruik.
  • Voor 2023 gaan we weer in overleg met de bank over de invulling van de Ambassadeursbijeenkomst, die in 2023 wellicht weer hybride zal zijn.
  • We vragen de bank meer aandacht te geven aan de problemen van klanten met dementie, bijvoorbeeld door de seniorencoaches de opleiding “omgaan met dementie” te laten volgen.

 

 

 

Ledenwerving en ledenbehoud

Doel

De BP AA streeft naar 10.000 leden in 2024.

Speerpunten

  • Speerpunt in 2022 was het werven van nieuwe leden samen met ons Pensioenfonds. Het fonds gaf in 2022 bij berichtgeving aan slapers en pensioenontvangers informatie over de vereniging en vergrootte daarmee de bekendheid van de BP AA. Dit heeft circa 300 nieuwe leden opgeleverd. In 2023 overleggen we met het Pensioenfonds over een mogelijke herhaling van deze actie.
  • We informeren medewerkers van de bank over het bestaan van de BP AA op het intranet en met een ledenwerfactie via de Personeelsvereniging.
  • We hebben de enquête uitgewerkt die is gehouden na de ALV in 2021 en waarin veel leden input gaven op welke manier we nieuwe leden kunnen werven. Een aantal van die ideeën zullen in het voorjaar van 2023 worden uitgevoerd.
  • We houden in 2023 een ledentevredenheidsonderzoek met het doel te weten te komen of leden tevreden zijn met ons huidige aanbod, of leden aandachtsgebieden missen, wat leden van de vereniging verwachten en of leden wat voor de vereniging willen doen. Daarbij richten we ons óók specifiek op wat jongere leden wensen.
  • Leden van de vereniging zijn ambassadeur voor de bank en de bank deelt deze gedachte. In onze gesprekken met vertegenwoordigers van de bank vragen we hier permanent aandacht voor.
  • We betrekken in 2023 de Socëteitsvestigingen bij de ledenwerving. In het vierde kwartaal 2022 zijn we hierover al in gesprek gegaan met de Socëteitsvestigingen. We dagen bij wijze van proef de Socëteitsvestigingen uit om een onderlinge competitie te starten bij de werving van nieuwe leden met een incentive aan het einde van ieder jaar. Hierbij speelt een “Ambassadeurspenning” een rol. Ook de bank kan gebruik maken van deze penning bij het vertrek van medewerkers.

 

 

 

Bestuur

Het huidige bestuur bestaat uit:

Piet Kappen, voorzitter

Anneke Hoog-Kuiper, secretaris

Paula Fruytier, penningmeester

Fred Steenwinkel, bestuurslid Pensioen

Jan van ‘t Hoog, bestuurslid Zorg en Welzijn

Vacature, bestuurslid Bank

Wim de Wind, bestuurslid PR & Communicatie

 

Vacatures

In 2023 treedt Jan Groot Koerkamp, bestuurslid Pensioen, af; hij is niet herkiesbaar.

 

In kadertjes:

 

< Bij onze contacten met de Bank betrekken we o.a. de voortgaande digitalisering en de relatie tussen callcenter en klant>

< Onze website is er ook voor de Sociëteitsvestigingen; we stimuleren hen om er gebruik van te maken>